loading...
روانشناسی
الهه بازدید : 17 جمعه 05 مهر 1398 نظرات (0)

درمان افسردگی

درمان افسردگی

آیا تاکنون دچار افسردگی شده اید؟ آیا تا به حال به دنبال راه حلی برای درمان افسردگی بوده اید؟ در جامعه امروزی با توجه به تغییر سبک زندگی، افراد بسیاری در معرض ابتلا به افسردگی هستند. افسردگی یکی از شایع ترین اختلالات روانی است. در واقع بیماری است که ممکن است برای همه افراد اتفاق بیافتد. افسردگی نه تنها در کیفیت زندگی شما بلکه در زندگی اطرافیانتان نیز تاثیر می گذارد. وقتی دچار افسردگی می شوید، ممکن است به شدت بی انگیزه شوید و دیگر از فعالیت های سابق لذت نبرید. اما باید بدانید که حتی شدیدترین افسردگی ها نیز درمان می شود. امروزه روشهای بسیاری از جمله روان درمانی و دارو درمانی و تغییر سبک زندگی برای درمان افسردگی بکار گرفته می شود. در این مقاله سعی داریم شما را با بیماری افسردگی و روش های درمان افسردگی آشنا کنیم، پس در ادامه با ما همراه باشید.

برای استفاده از خدمات روانشناسی و روانپزشکی در زمینه ی
افسردگی و درمان افسردگی و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان مرکز مشاوره بوجیکا با شماره های زیر تماس بگیرید

02122636858- 09212773724

[caption id="attachment_13745" align="aligncenter" width="560"]درمان افسردگی درمان افسردگی[/caption]

افسردگی چیست؟

افسردگی بالینی یا اختلال افسردگی شامل یک دوره از احساس غم و اندوه است که باعث بی علاقگی فرد از فعالیتهایی می شود که در گذشته باعث شادی و لذت او می شد و فرد علاقه خود را نسبت به فعالیتهای معمول از دست می دهد و اکثر اوقات احساس ناراحتی می کند.

رفتارهای افراد افسرده :

  • غم و اندوه
  • احساس پوچی و ناامیدی
  • منزوی شدن و کناره گیری از خانواده و دوستان
  • عدم اعتماد به نفس
  • عدم تمرکز
  • بی علاقگی نسبت به فعالیتهایی که در گذشته برایش لذت بخش بود
  • عدم مشارکت در فعالیتهای خانه و محیط کار

نشانه ها و علائم افراد افسرده :

  • تغییر اشتها
  • تغییر در خواب
  • نا امیدی
  • کاهش اعتماد به نفس
  • خستگی و بی حالی
  • عدم تمرکز
  • دردهای عضلانی و مفاصل

[caption id="attachment_13746" align="aligncenter" width="626"]درمان افسردگی افسردگی چیست؟[/caption]

 

چرا افراد دچار افسردگی می شوند؟

از نظر روانشناسان عوامل مختلفی باعث ابتلاء افراد به افسردگی می شود که عبارتند از :

  • ضربه روحی 

اکثر افراد که در کودکی و نوجوانی دچار ضربه روحی می شوند، با گذشت زمان و واکنش های مغزی در مقابل استرس ها و فشار های زندگی، دچار افسردگی می شوند.

  • ژنتیک

گاهی اوقات افراد به طور ژنتیک دچار اختلالات روانی و تمایلات خودکشی می شوند. اما در واقع می توان گفت عوامل محیطی و شرایط استرس آور تاثیر زیادی در فعال شدن و بروز علادم افسردگی دارد. عامل ژنتیک باعث بروز افسردگی در سنین پایین تر می شود.

  • ساختار مغز

مطالعه ساختار مغزی افراد مبتلا به افسردگی نشان می دهد که فعالیت لوب فرونتال در این افراد بسیار کمتر از افراد عادی است.

  • اختلالات روانی

بطور کلی احتمال ابتلا به افسردگی در افرادی که به اختلالات روانی از جمله اضطراب، ADHD، اختلالات خواب مبتلا هستند، بیشتر است.

  • مواد مخدر

اعتیاد و مصرف مواد مخدر، یکی دیگر از عوامل ایجاد افسردگی در افراد می باشد.

برای استفاده از خدمات روانشناسی و روانپزشکی در زمینه ی
افسردگی و درمان افسردگی و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان مرکز مشاوره بوجیکا با شماره های زیر تماس بگیرید

02122636858- 09212773724

[caption id="attachment_13747" align="aligncenter" width="587"]درمان افسردگی چرا افراد دچار افسردگی می شوند؟[/caption]

چه موقع برای درمان افسردگی اقدام کنیم؟

وقتی که احساس افسردگی در شما به حدی برسد که باعث گوشه گیری و عدم علاقه شما به خانواده و دوستان و اطرافیانتان شود و خود به تنهایی نتوانید برای بهتر شدن حس و حالتان کاری انجام دهیید، حتی ممکن است به مرحله ای برسید که از علایقتان در گذشته هیچ لذتی نبرید. در این هنگام بهتر است با پزشک یا روانشناس خود صحبت کنید و برای درمان افسردگی تان اقدام کنید.

[caption id="attachment_13748" align="aligncenter" width="616"]درمان افسردگی چه موقه برای درمان افسردگی اقدام کنیم؟[/caption]

انواع روشهای درمان افسردگی

برای درمان افسردگی بهتر است ابتدا با مراجعه به پزشک یا روانشناس علائم افسردگی راریشه یابی کنید تا مطمئن شوید که ناشی از سایر بیماری های زمینه ای نباشد. همچنین باید شدت افسردگی خود را نیز بدانید و سپس نسبت به درمان آن اقدام کنید. بهتر است ابتدا به روانشناس مراجعه و با بررسی وضعیت شما روشهای درمانی مناسب برای شما به کار گرفته شود. ممکن است پیدا کردن روش مناسب برای درمان کامل افسردگی کمی زمان بر باشد. ممکن است مجبور باشید به چندین روانشناس مراجعه کنید تا نتیجه دلخواه را بدست آورید. بهتر است در کنار درمان دارویی ازجلسات روان درمانی نیز استفاده کنید. چون درمان دارویی در طولانی مدت روش مناسبی برای درمان افسردگی نمی باشد و ممکن است در دراز مدت دچار عوارض جانبی ناخواسته شوید. به طور کلی درمان دارویی زمانی اثر بخش خواهد بود که با تغییر سبک زندگی شما همراه باشد. به طور کلی 3 روش روان درمانی، درمان دارویی و شناختی رفتاری برای درمان افسردگی به کار گرفته می شود و گاهی از روشهای ترکیبی نیز استفاده می شود. این روشها به شما کمک می کند تا ریشه و علت احساسات خود را بیابید و بتوانید به احساس خود توجه کنید و افکار منفی ذهنتان را کنترل کنید.

 مراجعه به روانشناس 

افراد افسرده تمام زندگی خود را تیره و تار می بینند، مراجعه به روانشناس به شما کمک می کند که دیدگاه غیر واقعی خود را از بین ببرید و به شما کمک می کند تا به احساسات خود آگاه باشید و علت افسردگی خود را شناسایی کنید و با آگاهی از روشهای درمان، راحت تر بتوانید اقدام کنید و بهتر نتیجه بگیرید.

[caption id="attachment_13749" align="aligncenter" width="603"]درمان افسردگی انواع روشهای درمان افسردگی[/caption]

 درمان افسردگی با دارو

در مواردی که بیمار مبتلا به افسردگی اساسی هست، بهترین گزینه برای درمان، دارو درمانی است و پس از کاهش علائم، با توجه به نظر روانپزشک دارو قطع یا کاهش می یابد. باید در نظر داشته باشید که داروها همواره اثرات جانبی بسیاری دارند و بهترین نتیجه از درمان دارویی زمانی بدست می آید که جلسات روان درمانی هم بکارگرفته شود و بیماران نباید انتظار داشته باشند که با درمان دارویی، افسردگی آنها کاملا بهبود یابد.

[caption id="attachment_13751" align="aligncenter" width="667"]درمان افسردگی دارو درمانی[/caption]

روان درمانی 

استفاده از جلسات روان درمانی و صحبت کردن می تواند تاثیر بسیاری در کاهش افسردگی شما داشته باشد. روان درمانی به شما کمک می کند تا علت و زمینه افسردگی را شناسایی کرده و برای درمان آن راه حل مناسب تری را پیدا کنید. روان درمانی باعث می شود یاد بگیرید که هر لحظه به احساس خود آگاه باشید و بدانید که تجارب گذشته تان چگونه می تواند زندگی حالتان را تحت تاثیر قرار دهد.

 

 

برای استفاده از خدمات روانشناسی و روانپزشکی در زمینه ی درمان افسردگی و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان مرکز مشاوره بوجیکا با شماره های زیر تماس بگیرید

02122636858- 09212773724

چند راه حل ساده برای رهایی از افسردگی

 

1- تغییر سبک زندگی 

تغییر در سبک زندگی می تواند برای درمان افسردگی بسیار موثر باشد و شاید به تنهایی کارگشا باشد. نکته مهم این است که باید خود را متعهد به تغییر در سبک زندگی کنید. تغییر در سبک زندگی می تواند شامل موارد زیر باشد.

  • فعالیتهای ورزشی روزانه :
    ورزش روزانه و منظم می تواند جایگزین دارو درمانی شود. ورزش باعث ترشح هورمون های سروتونین و اندورفین می شود که باعث نشاط و افزایش ارتباط  سلولهای مغز می شود. این همان کاری است که داروهای ضد افسردگی انجام می دهند.حتی روزانه نیم ساعت پیاده روی یا ایروبیک می تواند تاثیر زیادی داشته باشد.
  • خواب کافی : کمبود خواب باعث بروز علائم افسردگی و خستگی در شما می شود. سعی کنید حداقل 8 ساعت در شبانه روز بخوابید تا در طول روز از نشاط و انرژی کافی برخوردار باشید.
  • تغذیه مناسب : تغذیه منظم و سالم در طول روز و داشتن وعده های کربوهیدرات باعث افزایش انرژی شما می شود و به سلامت فیزیکی و روانی شما کمک بسیار می کند. داشتن رزیم غذایی حاوی اسید فولیک و امگا 3 در کاهش استرس و افسردگی می تواند بسیار موثر باشد. افسردگی در برخی افراد باعث پرخوری و در برخی دیگر باعث کاهش اشتها می شود. توجه به الگوی غذایی سالم می تواند به شما کمک کند تا احساس بهتری داشته باشید.
  • کاهش استرس :استرس بیش از حد منجر به افسردگی می شود. یکی از دلایل افسردگی، اضطراب افراد می باشد. باید ریشه و علت اضطرابتان را شناسایی کنید و آن را کنترل کنید. اگر انجام کاری باعث افزایش استرس در شما می شود، می توانید آن را از کارهای روزانه خود حذف کنید.

2- صحبت کردن با یک دوست یا اعضای خانواده

با کسی که به او اعتماد دارید صحبت کنید. با بیان احساسات خود، علاوه بر داشتن حمایت عاطفی دیگران، راه حل مناسب نیز ممکن است به شما ارائه شود و می توانید از زوایای گوناگون به مسائل نگاه کنید. همچنین می توانید از کمک و یاری دیگران نیز برخوردار شوید.

[caption id="attachment_13752" align="aligncenter" width="577"]درمان افسردگی تغییر سبک زندگی[/caption]

3- نوشتن 

گاهی اوقات نمی توانید تمام افکار و احساسات خود را به دیگران بگوینی، بنابراین بهترین کار این است که احساسات خود را به روی کاغذ بیاورید و بدون توجه به نگارش آن، ناگفته ها و احساسات سرکوب شده خود را بیرون بریزید. بعد از این احساس آرامش بسیاری می کنید. هیچ حرف نگفته ای را در دل نگه ندارید.

[caption id="attachment_13756" align="aligncenter" width="547"]درمان افسردگی نوشتن افکار[/caption]

4- مراقبه

مدیتیشن و کنترل فکر می تواند در درمان اضطراب و سایر اختلالات روحی روانی بسیار کمک کند. نیم ساعت از روز خود را به مراقبه اختصاص دهید. در گوشه ای آرام و دور از موبایل و تلویزیون و سرو صدا بنشینید و بر تنفس خود تمرکز کنید یا خودتان را در مکانی آرام و زیبا تصور کنید. مراقبه باعث ایجاد آرامش درشما می شود.

[caption id="attachment_13754" align="aligncenter" width="609"]درمان افسردگی مراقبه[/caption]

5- توقف فکر 

می توانید افکار منفی را کنترل و از ذهنتان خارج کنید. ممکن است دائما به این فکر کنید که فرد پوچی هستید و به خود کشی فکر کنید یا اینکه فکر کنید کسی شما را دوست ندارد. باید یاد بگیرید افکارتان را کنترل کنید و قبل از اینکه از کنترل خارج شوند، آنها را متوقف کنید.

6- در جمع بودن و پرهیز از تنهایی

افسردگی باعث منزوی شدن و تمایل افراد به تنهایی می شود. بهتر است خود را مقید کنید که بیش تر از گذشته در جمع دوستان و اعضای خانواده حضور داشته باشید و در بحث های آنها شرکت کنید.

[caption id="attachment_13753" align="aligncenter" width="546"]درمان افسردگی در جمع بودن[/caption]

7- هدف دار باشید

در هنگام افسردگی ممکن است فکر کنید نمی توانید آنچه می خواهید را بدست آورید. بهتر است اهداف تان را در دفترچه ای یادداشت کنید و برای بدست آوردن آنها وظایف و راه های رسیدن به آن را لیست کنید.

[caption id="attachment_13755" align="aligncenter" width="554"]درمان افسردگی هدف دار بودن[/caption]

8- کار جدید انجام دهید

وقتی افراد خود را برای انجام کار جدید به چالش می کشند، سطح دوپامین و سروتونین در مغز بالا رفته و باعث نشاط و افزایش لذت یادگیری در آنها می شود.

بنابراین بهتر است در مواقع افسردگی، خود را مقید به انجام کاری جدید کنید مثلا آموختن موسیقی، خواندن کتاب جدید و مورد علاقه تان، رفتن به پارک و قدم زدن.

افسردگی یک از شایع ترین بیماریهای روانی است که به راحتی درمان می شود، اما به شرطی که خود را مقید کنید به طور منظم در در جلسات روان درمانی حضور داشته باشید و برای بهبود خود پیگیری کنید.

 

برای استفاده از خدمات روانشناسی و روانپزشکی در زمینه ی
افسردگی و درمان افسردگی و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان مرکز مشاوره بوجیکا با شماره های زیر تماس بگیرید

02122636858- 09212773724

مطالب پیشنهادی:

ازدواج با فرد اسکیزوفرنی

ترس از ازدواج

دلریو

اضطراب سخنرانی

تاثیرات تنبیه بدنی 

علائم اعتیاد 

روانشناس خوب در تهران 

مشاوره خوب

 

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 8
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 3
  • آی پی دیروز : 14
  • بازدید امروز : 5
  • باردید دیروز : 10
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 15
  • بازدید ماه : 78
  • بازدید سال : 325
  • بازدید کلی : 398